پزشکان داروهای دیابت را 15 برابر بیشتر از داروهای ضد چاقی تجویز می‌کنند

29 اوت 2016- چاقی به عنوان یک عامل خطرعمده برای ابتلا به دیابت شناخته شده است، تقریباً 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چاق بوده یا به اضافه وزن مبتلا هستند. با وجود ارتباط بسیار نزدیک بین چاقی و دیابت نوع 2 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پزشکان و ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی داروهای ضد دیابت را 15 برابر بیش از داروهای ضد چاقی تجویز می‌کنند.

 با وجود تأیید 6 داروی ضد چاقی موثر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (در کنار کاهش مصرف کالری و افزایش فعالیت بدنی) این تحقیق نشان می دهد که تنها برای 2 درصد از 46 درصد افراد بالغ دارای اضافه وزن یا چاق در آمریکا، این داروها تجویز می شود.

این تحقیق در شماره‌ی ماه سپتامبر مجله‌ی Obesityکه ژورنال علمی جامعه‌ی چاقی آمریکا است منتشر خواهد شد. محقق ارشد این تحقیق دکتر Thomasاز کالج پزشکی Weillدر دانشگاه Cornellمی‌گوید: با توجه به ارتباط نزدیک بین چاقی ودیابت نوع 2، واضح است که باید درمان چاقی به عنوان گام اول در پیشگیری و درمان دیابت توسط مراقبین بهداشتی درنظر گرفته شود، با درمان چاقی و کاهش وزن ما می‌توانیم تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و میزان مصرف داروهای ضد دیابت را کاهش دهیم.

محققان به تعدادی از موانع درمان چاقی از جمله عدم بازپرداخت این نوع درمان به پزشکان، مدت زمان محدود ویزیت درمطب، فقدان آموزش‌های مشاوره‌ای و تقاضاهای رقابتی، در میان سایر عوامل اشاره کردند.

دکتر Thomasمی‌گوید: توجه به فوریت درمان چاقی از طرف پزشکان و بیماران اساسی است ما در مورد کیفیت طولانی مدت زندگی بیماران صحبت می‌کنیم.

دکتر توماس وهمکارانش برای انجام این تحقیق یک آنالیز گذشته‌نگر از اطلاعات بدست آمده از سال 2012 تا 2015 از پایگاه اطلاعاتی حسابرسی نسخه‌ها در سازمان بهداشت ملی IMSو پایگاه داده‌های Xponentانجام دادند، آنها به بررسی روند تجویز داروهای ضد دیابت و داروهای ضد چاقی پرداختند.

 بر اساس این آنالیز، تعداد داروهای ضد دیابت تجویز شده(بغیر از انسولین) 15 برابر بیش از داروهای تجویز شده‌ی ضد چاقی بود. اکثراً داروهای ضد چاقی را پزشکان از جمله پزشکان خانواده / پزشکان عمومی، پزشکان داخلی و غدد تجویز کرده بودند.

با مقایسه‌ی میزان استفاده از داروهای ضد چاقی جدید نسبت به نرخ قابل توجه سریعتر استفاده از داروهای جدید کنترل دیابت این پژوهش تصویری از این مشکل ارائه داد.

چاقی یک بیماری جدیدی است که درمان آن جدی گرفته نمی‌شود ما فرصت‌های درمان چاقی را از دست داده و منجر به پیشرفت این وضعیت و بروز طیف وسیعی از بیماریهای مرتبط با چاقی می‌شویم، وقت آن رسیده است که درمان افراد چاق را بطور جدی با درمانهای ایمن، موثر و تأیید شده آغاز کنیم.

 محققان می‌گویند: تحقیقات آینده باید با هدف افزایش استفاده از داروهای ضد چاقی در تنظیمات بالینی به عنوان اقدامی واقعی برای بهبود بیماران انجام شود، علاوه بر این درک بهتر موانع سیستماتیک در تجویز داروهای ضدچاقی ضروری است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160829095604.htm